Schampoflaska av återvunnen plast vinner FN-pris

Det världsledande schampomärket Head & Shoulders har vunnit Förenta Nationernas ”Monumentum for Change Award” för att på ett banbrytande sätt ha funnit en lösning på hur man får bort avfall från våra stränder.

Det är resultatet av ett samarbete mellan dagligvarujätten Procter & Gamble, SUEZ och återvinningsföretaget TerraCycle som ledde till världens första schampoflaska av återvunnen strandplast som lanserades i juni i år. Genom projektet ville man uppmuntra konsumenterna att återvinna mer och öka kunskapen om strandplast. Konsumenter kunde själva delta i strandstädning och sedan köpa produkten som tillverkats av den plast som samlats in.

SUEZ är stolta över att vara en del av detta samarbete som innebär att Procter & Gamble har funnit den mest omfattande lösningen hittills på problemet med strandplast (baserat på volym och de % som används i förpackningen), tack vare tusentals frivilliga och hundratals icke-statliga organisationer som har samlat in plastavfall från stränderna.

Schampoflaskan av återvunnen strandplast vann pris inom kategorin "Planetens Hälsa" där innovativa lösningar som funnit en sätt att balansera planetens och mänsklighetens hälsa premieras.