Världens första schampoflaska av återvunnen strandplast

För första gången skapar hårvårdsindustrin en affärsmodell för hållbar utveckling som främjar den cirkulära ekonomin. Från och med år 2018 kommer dessutom en halv miljard flaskor med P&Gs hårvårdsprodukter att tillverkas av återvunnen plast.

Företaget Procter & Gamble meddelade under Världsekonomiskt forum den 19 januari att det världsledande schampomärket Head & Shoulders ska tillverka världens första återvinningsbara schampoflaskor av upp till 25 % återvunnen strandplast.

I samarbete med återvinningsexperterna SUEZ och TerraCycle, kommer denna nyskapande produkt att säljas hos den världsledande livsmedelskedjan Carrefours butiker i Frankrike lagom till sommaren 2017. Detta är världens största produktion av återvinningsbara flaskor där man använder återvunnen strandplast, och är även ett första viktigt steg i att upprätta en unik leveranskedja där tusentals frivilliga och hundratals icke-statliga organisationer samlar in plastavfall från våra stränder.

- Vi kände att världens mest sålda schampomärke skulle vara världsledande inom hållbar utveckling och vi vet att nu när vi gör detta så inspireras hela branschen att följa efter, säger Lisa Jennings, vice VD på Head & Shoulders och global chef för hållbar utveckling av hårvård på Procter & Gamble. Hon fortsätter: - Vi har haft turen att kunna arbeta med så fantastiska samarbetspartners som SUEZ och TerraCycle för att förverkliga vår vision.

P&G meddelar samtidigt att vid slutet av år 2018 kommer mer än en halv miljard flaskor per år i Europa att tillverkas av upp till 25 % återvunnen plast. Detta motsvarar mer än 90 % av alla flaskor med hårvård som säljs av P&G i Europa under olika varumärken som Pantene och Head & Shoulders.

Projektet kräver 2 600 ton återvunnen plast per år – samma vikt som åtta fullastade Boeing 747 jumbo jets. P&G har använt återvunnen plast i sina förpackningar i över tjugofem år och dagens besked innebär ett viktigt steg på vägen för att möta företagets mål att fördubbla mängden återvunnen plast i sina förpackningar senast år 2020.

Enligt Ellen MacArthur Foundation går 95 % av alla plastförpackningar förlorade varje år till ett värde av 80-120 miljarder USD, och om vi fortsätter på det här sättet kommer det att finnas mer plast än fisk (vikt) i haven år 2050.

- På P&G anser vi att handling säger mer än ord. Den ökade användningen av återvunnen plast för alla våra varumärken inom hårvårdsprodukter visar på vårt ständiga engagemang att genomdriva konkreta förändringar, säger Virginie Helias, vice VD för global hållbarhet på P&G. - Head & Shoulders återvinningsbara schampoflaska tillverkad av strandplast är den första av sitt slag inom hårvård. Genom att öka användningen av återvunnen plast i förpackningsmaterialet på våra största varumärken, som Pantene och Head & Shoulders, får våra kunder lättare att välja hållbara produkter utan att behöva kompromissa. Så medan vi är stolta över vårt arbete, vet vi att det finns mycket kvar att göra.

- Detta samarbete innebär ett stort steg för TerraCycle. Vi är stolta över att arbeta tillsammans med ett av världens största varumärken för att skapa en banbrytande produkt. Att skapa världens första återvinningsbara schampoflaska som tillverkats av strandplast är början på en viktig resa. Nu när den cirkulära ekonomin har börjat få mer dragkraft hoppas vi att fler internationella varumärken kommer att samarbeta med miljömedvetna leverantörer och att de använder sitt inflytande för att genomföra förändringar som är bra för miljön, säger Tom Szaky, VD på TerraCycle.

- Detta partnerskap mellan SUEZ, TerraCycle och P&G innebär ett spännande steg i produktionen av en världsnyhet för konsumenterna – en återvinningsbar schampoflaska tillverkad av strandplast. Vi hoppas att andra organisationer kommer att fortsätta samarbeta med olika leverantörer för att utveckla omfattande miljömässiga förändringar, inte bara inom den här branschen utan även andra. SUEZ producerar redan 170 000 ton återvunna plaster av hög kvalitet på sina nio olika plaståtervinningsanläggningar över hela Europa, säger Jean-Marc Boursier, Vice VD med ansvar för återvinning och avfallsförädling i Europa på SUEZ.

Procter & Gamble
P&G har en av världens största och starkaste portföljer med pålitliga varumärken som Pampers®, Ariel®, Always®, Pantene®, YES/Fairy®,  Oral-B®, Duracell®, Olay®, Head & Shoulders®, Wella®, Gillette® och Braun®. P&G har verksamheter i cirka sjuttio länder världen över.
www.uk.pg.com

TerraCycle
TerraCycle grundades 2001 och är världsledande inom insamling och återvinning av avfall som är svårt att återvinna, det kan vara allt från chipspåsar till kaffekapslar och cigarettfimpar. Avfallet samlas in genom gratis återvinningsprogram som finansieras på olika sätt,exempelvis via olika varumärken, konsumenter eller kommuner. Det insamlade avfallet återanvänds, upcyclas eller återvinns till en mängd prisvärda, hållbara konsumentprodukter och industriella tillämpningar. Varje år samlar TerraCycle in och ger miljarder avfallsbitar ett nytt liv samtidigt som man donerar flera miljoner kronor till skolor och välgörenhetsorganisationer.
www.terracycle.se

SUEZ
Vi är i början av resursrevolutionen. I en värld som står inför hög befolkningstillväxt, skenande urbanisering och brist på naturresurser är det nödvändigt att säkra, optimera och förnya våra resurser inför framtiden. SUEZ samlar in avfall som produceras av nästan 34 miljoner människor, återvinner 16 miljoner ton avfall varje år och producerar 7 TWh lokal och förnybar energi samt levererar dricksvatten till 92 miljoner människor och tillhandahåller rening av avloppsvatten till 65 miljoner. Med 82 530 anställda är SUEZ, som finns på alla fem kontinenter, en viktig aktör i en hållbar förvaltning av resurserna.
www.suez.se